L’ audioconferència és un recurs de teleconferència que permet la comunicació
síncrona a distància. És un sistema de comunicació a temps real que transmet so.
Les teleconferències faciliten la interacció entre participants, l’intercanvi d’idees,
experiències i coneixements. L’enllaç que s’aconsegueix amb les teleconferències fa possible
la interacció a distància i amb això fa que sigui una eina pedagògica important per a l’educació,
especialment en la modalitat semipresencial o no presencial.
Tipus de teleconferències:
- Comunicació o conferències per ordinador: consisteix
en enllaçar dos o més ordinadors.
- Videoconferència o videoteleconferència: transmissió
televisiva a través dalguna xarxa o per canal satèllit.
- Teleconferència audiogràfica: combinació
de tecnologies per la transmissió de veu i imatges.
- Audioconferència o audioteleconferència: consisteix
en la transmissió de la veu per la línia telefònica
i samplia als llocs de reunió.
Tipus daudioconferència:
- Punt a punt: una sola línia telefònica que comunica
dos punts. És la més utilitzada i és molt
eficaç per petits grups, ja que és suficient amb
un telèfon i un amplificador de veu (un mans lliures).
- Punt a multipunt: permet enllaçar un punt amb altres,
sefectua sobre diverses línies telefòniques
controlades per un pont.
- Multipunt: senllacen diverses seus a través daparells
telefònics que puguin commutar dos o més línies.
Requisits per a realitzar una audioconferència:
- Accés a una sortida de corrent elèctrica
- Línia telefònica (de preferència directa)
- Audioconferent (telèfon amb amplificador de veu)
- Participants (emissor/s i receptor/s)
- Expert, conferenciant
- Temàtica a tractar
- Planificació de laudioconferència
- Materials necessaris
Com coordinar una audioconferència:
El responsable de laudioconferència ha de planificar
la sessió, la dinàmica que es seguirà, afavorir
la interacció entre els participants, lintercanvi didees,
organitzar la participació, trencar amb la passivitat, organitzar
les activitats.
Prèviament a laudioconferència sha de
fer la guia de la sessió: lloc, data i hora de sessió,
temàtica, objectius, temps, activitats i materials que es
necessitaran; elaboració de la relació de participants,
comprovar el correcte funcionament dels enllaços.
Durant la sessió ha de revisar juntament amb els participants
la guia de la sessió, fer lenllaç, donar la
benvinguda al grup, fer les presentacions, donar les instruccions,
afavorir les activitats, organitzar i agrair als participants la
seva assistència i tancar la comunicació.
Un cop sha conclòs la sessió ha de realitzar
una retroalimentació, a lavaluar de la sessió
i deixar com enllestida lactivitat.
Punts forts i punts dèbils de laudioconferència:
Punts forts:
- Possibilita la interacció entre individus en espais
físics diferents.
- No necessita un espai concret per al seu ús.
- Saconsegueix una relació més personalitzada
entre els participants.
- Desenvolupa la capacitat descolta i concentració.
- Ofereix loportunitat de discussió entre estudiants
amb els assessors i els experts.
- Etc.
Punts dèbils:
- Absència de contacte visual.
- Requereix una planificació molt clara.
- Sha de realitzar en períodes de temps curts.
- Requereix més cura del to de veu, del lèxic.
- Incredulitat sobre leficàcia daquest recurs
- Etc.
Utilitats
Laudioconferència serveix majoritàriament per
comunicar-se de forma síncrona entre diversos individus a
través de les TIC.
Exemples:
- Iniciar un curs semipresencial o no presencial; donar la benvinguda
als alumnes i fer les presentacions.
- Realitzar tutories i assessories individuals o en grup a distància.
- Socialitzar el procés educatiu, ja que laudioconferència
pot solucionar problemes de distància i ajudar en la construcció
de coneixements socialitzats. Per exemple es pot comunicar a dos
grups que estiguin en el mateix punt en quan una temàtica
concreta o un curs.
- Fer exposicions magistrals; un expert pot realitzar una presentació
dexperiències, les seves conclusions, els seus avenços
en investigació, presentar un llibre o donar una conferència
magistral.
- Dur a terme entrevistes a especialistes o personalitats acadèmiques.
Per exemple conèixer el punt de vista dun expert,
les seves impressions sobre temes concrets.
- Utilitzar des del punt de vista administratiu per tal de realitzar
convenis, reunions informatives, avaluacions de projectes, pressa
de decisions,...
|