DEFINICIÓ I ÚS

L’ audioconferència és un recurs de teleconferència que permet la comunicació síncrona a distància. És un sistema de comunicació a temps real que transmet so.

Les teleconferències faciliten la interacció entre participants, l’intercanvi d’idees, experiències i coneixements. L’enllaç que s’aconsegueix amb les teleconferències fa possible la interacció a distància i amb això fa que sigui una eina pedagògica important per a l’educació, especialment en la modalitat semipresencial o no presencial.

Tipus de teleconferències:
  • Comunicació o conferències per ordinador: consisteix en enllaçar dos o més ordinadors.
  • Videoconferència o videoteleconferència: transmissió televisiva a través d’alguna xarxa o per canal satèl•lit.
  • Teleconferència audiogràfica: combinació de tecnologies per la transmissió de veu i imatges.
  • Audioconferència o audioteleconferència: consisteix en la transmissió de la veu per la línia telefònica i s’amplia als llocs de reunió.

Tipus d’audioconferència:

  • Punt a punt: una sola línia telefònica que comunica dos punts. És la més utilitzada i és molt eficaç per petits grups, ja que és suficient amb un telèfon i un amplificador de veu (un mans lliures).
  • Punt a multipunt: permet enllaçar un punt amb altres, s’efectua sobre diverses línies telefòniques controlades per un pont.
  • Multipunt: s’enllacen diverses seus a través d’aparells telefònics que puguin commutar dos o més línies.

Requisits per a realitzar una audioconferència:

  • Accés a una sortida de corrent elèctrica
  • Línia telefònica (de preferència directa)
  • Audioconferent (telèfon amb amplificador de veu)
  • Participants (emissor/s i receptor/s)
  • Expert, conferenciant
  • Temàtica a tractar
  • Planificació de l’audioconferència
  • Materials necessaris

Com coordinar una audioconferència:

El responsable de l’audioconferència ha de planificar la sessió, la dinàmica que es seguirà, afavorir la interacció entre els participants, l’intercanvi d’idees, organitzar la participació, trencar amb la passivitat, organitzar les activitats.


Prèviament a l’audioconferència s’ha de fer la guia de la sessió: lloc, data i hora de sessió, temàtica, objectius, temps, activitats i materials que es necessitaran; elaboració de la relació de participants, comprovar el correcte funcionament dels enllaços.

Durant la sessió ha de revisar juntament amb els participants la guia de la sessió, fer l’enllaç, donar la benvinguda al grup, fer les presentacions, donar les instruccions, afavorir les activitats, organitzar i agrair als participants la seva assistència i tancar la comunicació.

Un cop s’ha conclòs la sessió ha de realitzar una retroalimentació, a l’avaluar de la sessió i deixar com enllestida l’activitat.

Punts forts i punts dèbils de l’audioconferència:

Punts forts:

  • Possibilita la interacció entre individus en espais físics diferents.
  • No necessita un espai concret per al seu ús.
  • S’aconsegueix una relació més personalitzada entre els participants.
  • Desenvolupa la capacitat d’escolta i concentració.
  • Ofereix l’oportunitat de discussió entre estudiants amb els assessors i els experts.
  • Etc.

Punts dèbils:

  • Absència de contacte visual.
  • Requereix una planificació molt clara.
  • S’ha de realitzar en períodes de temps curts.
  • Requereix més cura del to de veu, del lèxic.
  • Incredulitat sobre l’eficàcia d’aquest recurs
  • Etc.

Utilitats

L’audioconferència serveix majoritàriament per comunicar-se de forma síncrona entre diversos individus a través de les TIC.

Exemples:

  • Iniciar un curs semipresencial o no presencial; donar la benvinguda als alumnes i fer les presentacions.
  • Realitzar tutories i assessories individuals o en grup a distància.
  • Socialitzar el procés educatiu, ja que l’audioconferència pot solucionar problemes de distància i ajudar en la construcció de coneixements socialitzats. Per exemple es pot comunicar a dos grups que estiguin en el mateix punt en quan una temàtica concreta o un curs.
  • Fer exposicions magistrals; un expert pot realitzar una presentació d’experiències, les seves conclusions, els seus avenços en investigació, presentar un llibre o donar una conferència magistral.
  • Dur a terme entrevistes a especialistes o personalitats acadèmiques. Per exemple conèixer el punt de vista d’un expert, les seves impressions sobre temes concrets.
  • Utilitzar des del punt de vista administratiu per tal de realitzar convenis, reunions informatives, avaluacions de projectes, pressa de decisions,...

<< Correu electrònic
Audioconferència: Com planificar >>