COM PORTAR A LA PRÀCTICA UN DEBAT?

Per portar a la pràctica un debat en un curs virtual s’han de tenir en compte tres aspectes:
  1. Qui l’inicia. El debat pot ser iniciat pel tutor o pels alumnes.

    Exemples de com iniciar un debat per part del tutor:
    • Donar instrucció de què els alumnes iniciïn un debat sobre alguna temàtica de l’assignatura. Els alumnes trien el tema en concret.
    • Sobre un tema que indica el tutor, els alumnes han d’iniciar un debat.
    • Presentar una situació, una imatge, una cita,... que provoqui l’inici del debat.
    • A partir de la lectura d’un text.
    • Etc.

    Exemples de com iniciar un debat per part de l’alumne:
    • L’alumne utilitza el debat per exposar dubtes als companys.
    • L’alumne espontàniament proposa temes de debat.
    • L’alumne espontàniament aporta informació relacionada amb l’assignatura.
    • Etc.

  2. El rol del tutor. El tutor pot intervenir o no intervenir en el debat. Si intervé, pot ser més o menys controlador, provocador, motivador, etc.

    Exemples:
    • El tutor intervé quan el debat es desvia de la temàtica proposada.
    • Anima als estudiants a expressar les seves idees.
    • Anima a discutir les idees expressades per altres.
    • Llança opinions polèmiques per animar la discussió.
    • El tutor no intervé.
    • Etc.

  3. Utilitzar el debat com a activitat d’ensenyament - aprenentatge.

    Exemples:
    • Llegir un article, fer un debat sobre el mateix i cada alumne fa un anàlisi crític de l’article afegint les aportacions del debat.
    • Amb l’objectiu de crear una llista bibliogràfica sobre un tema, es realitzen grups de 5 persones i cada una busca informació i la comparteix en el debat.
    • Construir un document, guió d’observació, fitxa,... a partir d’una lectura. Es fan grups de 5 persones i cada membre presenta una proposta. Entre tots es discuteix per arribar a construir el document.
    • Abans d’iniciar un mòdul per tal d’avaluar els coneixements previs dels alumnes i introduir-los als continguts.
    • Etc.

<< Fòrums o debats: Com planificar
Fòrums o debats: Com avaluar >>